I Niedziela Wielkiego Postu, Rok C
TEKST SŁOWA BOŻEGO
Jezus pełen Ducha Świętego powrócił
znad Jordanu i czterdzieści dni przebywał w Duchu na pustyni, gdzie był
kuszony przez diabła. Nic w owe dni nie jadł, a po ich upływie poczuł
głód. Rzekł Mu wtedy diabeł: „Jeśli jesteś Synem Bożym, powiedz temu
kamieniowi, żeby się stał chlebem”.Odpowiedział mu Jezus: „Napisane jest: »Nie samym chlebem żyje człowiek«.Wówczas
wyprowadził Go w górę, pokazał Mu w jednej chwili wszystkie królestwa
świata i rzekł diabeł do Niego: „Tobie dam potęgę i wspaniałość tego
wszystkiego, bo mnie są poddane i mogę je odstąpić, komu chcę. Jeśli
więc upadniesz i oddasz mi pokłon, wszystko będzie Twoje”.Lecz Jezus mu odrzekł: „Napisane jest: »Panu, Bogu swemu, będziesz oddawał pokłon i Jemu samemu służyć będziesz«”.Zaprowadził
Go też do Jerozolimy, postawił na narożniku świątyni i rzekł do Niego:
„Jeśli jesteś Synem Bożym, rzuć się stąd w dół. Jest bowiem napisane:
»Aniołom swoim rozkaże o Tobie, żeby Cię strzegli«, i »na rękach nosić
Cię będą, byś przypadkiem nie uraził swej nogi o kamień«”.Lecz Jezus mu odparł: „Powiedziano: »Nie będziesz wystawiał na próbę Pana, Boga swego«”.Gdy diabeł dokończył całego kuszenia, odstąpił od Niego aż do czasu.
(Łk 4,1-13)
KOMENTARZ
Kuszenia, których obiektem był Jezus przebywający na
pustyni, ukazują zasadniczą treść szatańskich pokus i podstawowe ich obszary.
Odwieczna treść pokusy, poczynającej się w raju, sprowadza się do wmówienia
człowiekowi, że jest równy Bogu. Przewrotna obietnica: „będziecie jako Bogowie”, wszystko wiedzący, bezbłędnie
rozróżniający dobro i zło, zawarta w skłonieniu do pożywania rajskiego owocu z
drzewa wiadomości dobrego i złego, zawsze leży u podstaw szatańskiej
działalności przeciwko człowiekowi. Zawsze też ludzie jej ulegający są
wystawieni na szatańską ironię, gdy rozlatują się z trzaskiem i krwawo ludzkie
rojenia o boskości.
Głównymi obszarami szatańskiego kuszenia jest sfera
dóbr materialnych, sfera władzy pojmowanej nie jako służba, lecz panowanie, i
wreszcie sfera praw przyrody. To właśnie oznaczają miraże kamieni
przemienionych w chleb, wszystkich królestw świata i skoku z narożnika świątyni
w przepaść, zanotowane w dzisiejszej ewangelii.
W każdym czasie właśnie te obszary ludzkiej
działalności mogą ulec szatańskiej deformacji. Zawsze człowiek może uważać
dobra materialne za najważniejsze i siebie za ich absolutnego posiadacza i
dysponenta. Zawsze pełniący jakąkolwiek społeczną funkcję może zapomnieć o jej
służebnym charakterze i zamienić ją w środek podporządkowania sobie innych
ludzi. Zawsze również w obliczu przyrody, która nam została dana i za którą
ponosimy odpowiedzialność, możemy zatracić świadomość, że nie jesteśmy absolutnymi
jej panami i nie wolno nam ingerować w prawa wpisane w nią przez Boga.
Wydaje się, że dzisiaj obszarem szczególnego
kuszenia jest sfera ludzkiej wolności. Działanie ducha kłamstwa w tej sferze
polega na wmawianiu człowiekowi, że wolno mu wszystko, bez żadnych ograniczeń i
odpowiedzialności, że jest bezkarny i przed nikim nie będzie się musiał
rozliczyć. Lekarstwem i murem obronnym przeciw zakusom największego kłamcy jest
świadomość, że „Słowo jest blisko ciebie,
na twoich wargach i w sercu twoim” (por. Rz 10,8) a „Żaden, kto w Niego wierzy, nie będzie zawstydzony” (por.Rz 10,11).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz