Niedziela Zmartwychwstania
TEKST SŁOWA BOŻEGO
W pierwszy dzień tygodnia niewiasty poszły skoro świt do grobu, niosąc przygotowane wonności. Kamień od grobu zastały odsunięty. A skoro weszły, nie znalazły ciała Pana Jezusa. Gdy wobec tego były bezradne, nagle stanęło przed nimi dwóch mężczyzn w lśniących szatach. Przestraszone, pochyliły twarze ku ziemi, lecz tamci rzekli do nich: «Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał. Przypomnijcie sobie, jak wam mówił, będąc jeszcze w Galilei: "Syn Człowieczy musi być wydany w ręce grzeszników i ukrzyżowany, lecz trzeciego dnia zmartwychwstanie"». Wtedy przypomniały sobie Jego słowa i wróciły od grobu, oznajmiły to wszystko Jedenastu i wszystkim pozostałym. A były to: Maria Magdalena, Joanna i Maria, matka Jakuba; i inne z nimi opowiadały to Apostołom. Lecz słowa te wydały im się czczą gadaniną i nie dali im wiary.
Jednakże Piotr wybrał się i pobiegł do grobu; schyliwszy się, ujrzał same tylko płótna. I wrócił do siebie, dziwiąc się temu, co się stało.
(Łk 24,1-12)
KOMENTARZ
W Ewangelii św. Łukasza czytamy, że Piotr po wejściu
do pustego grobu „schyliwszy się, ujrzał
same tylko płótna. I wrócił do siebie, dziwiąc się” (Łk 24,12). Kiedy
schylamy głowę? Doznając wstydu, lęku, upokorzenia, smutku. Ludzie zarozumiali
nie schylają głowy, innych zmuszają do tego. Niewiara ma najczęściej swoje
zatrute źródło w paraliżu zarozumiałości. Bohaterem powieści Bernanosa
„Zakłamanie” jest ksiądz Cenabre, który traci wiarę na skutek samozadowolenia z
własnej doskonałości. Staje się pustym futerałem po uśmierceniu duszy
zarozumiałością. Ksiądz Cenabre udaje wierzącego, ponieważ przyznanie się do
niewiary spowodowałoby utratę prestiżu.
Przypomniał mi się on, gdy zastanawiałem się nad tym
Piotrowym schyleniem głowy. Podejrzewam, że ktoś taki jak ja może mieć
największe skłonności, by nie schylać głowy ku spojrzeniu w pokorze do grobu
Chrystusa, bo spadkobierca apostołów dziedziczy też ich słabości, nie tylko
przywileje. Najczęstszym tematem krytycznych uwag, jakie kierował Jezus do
swych najbliższych uczniów, była hipokryzja, czyli zakłamanie, którego początek
ukrywał się w sporach o pierwsze miejsce. Żaden nie chciał schylić głowy przed
drugim. Mam więc świadomość, że jestem taki jak oni: skłonny do udawania, o
twardym karku i z wątłą wiarą.
Grecki tekst określił owe pochylenie się nad grobem
słowem PARAKYPTO. Oznacza ono nie tylko schylać się, ale też wnikać w coś,
usiłować coś pojąć z natężeniem wszystkich władz umysłowych i zmysłowych. Słowa
tego używa św. Jakub, gdy pisze o tych chrześcijanach, którzy głęboko wejrzeli
w prawo Ewangelii, pojęli jego ukrytą wolność. Przyrównuje ich do ludzi, którzy
spojrzeli w zwierciadło i nie zapomnieli tego, co zobaczyli, wprowadzając
poznane prawdy w życie.
Kiedyś miałem okazję zobaczyć intrygujący grób Pański.
Pośród białych kwiatów była umieszczona autentyczna trumna z lustrem ukrytym
wewnątrz. Ludzie przychodzili pokłonić się Chrystusowi i ogarniała ich
ciekawość z powodu tej trumny. Nachylając się, natrafiali na własne odbicie.
Nikt nie chce zobaczyć siebie w trumnie, jak nikt nie przyjmuje oczywistości
śmierci, która nas czeka. Jeśli jest coś takiego jak bezsens śmierci, to jaki
sens ma życie? Po co się męczyć z dnia na dzień z tysiącami problemów, chorób,
lęków, a tym bardziej jaki sens ma staranie się o dobrobyt, naukę, miłość,
budowanie domu? Doprawdy śmierć stawia nas przed koniecznością wejrzenia o
wiele głębiej w siebie w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, po co żyjemy? Tym
bardziej śmierć Chrystusa wskazuje, że odpowiedź na to pytanie nie będzie
łatwa. Piotr, zobaczywszy puste miejsce po zwłokach Chrystusa, wrócił do
siebie. Wrócić do siebie samego to skończyć z egzystowaniem poza sobą samym,
zacząć żyć prawdziwe, a nie udawać, że się żyje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz