XXVI Niedziela Okresu Zwykłego ROK - C
TEKST SŁOWA BOŻEGO
Jezus powiedział do faryzeuszów: ”Żył pewien człowiek bogaty, który ubierał się w purpurę i bisior i dzień w dzień świetnie się bawił. U bramy jego pałacu leżał żebrak okryty wrzodami, imieniem Łazarz. Pragnął on nasycić się odpadkami ze stołu bogacza; nadto i psy przychodziły i lizały jego wrzody. Umarł żebrak i aniołowie zanieśli go na łono Abrahama. Umarł także bogacz i został pogrzebany.
Gdy w Otchłani, pogrążony w mękach, podniósł oczy, ujrzał z daleka Abrahama i Łazarza na jego łonie. I zawołał: »Ojcze Abrahamie, ulituj się nade mną i poślij Łazarza; niech koniec swego palca umoczy w wodzie i ochłodzi mój język, bo strasznie cierpię w tym płomieniu«. Lecz Abraham odrzekł: »Wspomnij, synu, że za życia otrzymałeś swoje dobra, a Łazarz przeciwnie, niedolę; teraz on tu doznaje pociechy, a ty męki cierpisz. A prócz tego między nami a wami zionie ogromna przepaść, tak że nikt, choćby chciał, stąd do was przejść nie może ani stamtąd do nas się przedostać«. Tamten rzekł: »Proszę cię więc, ojcze, poślij go do domu mojego ojca. Mam bowiem pięciu braci: niech ich przestrzeże, żeby i oni nie przyszli na to miejsce męki«. Lecz Abraham odparł: »Mają Mojżesza i Proroków, niechże ich słuchają«. Tamten odrzekł: »Nie, ojcze Abrahamie, lecz gdyby kto z umarłych poszedł do nich, to się nawrócą«. Odpowiedział mu: »Jeśli Mojżesza i Proroków nie słuchają, to choćby kto z umarłych powstał, nie uwierzą«”.
(Łk 16,19-31)
KOMENTARZ
Jezus
opowiada kolejną przypowieść skierowaną do faryzeuszy, którzy wyśmiewali Go po
poprzedniej przypowieści o nieuczciwym zarządcy. Opowiada nam o bogaczu
i Łazarzu, swoistych lustrach, w których możemy przejrzeć nasze
dotychczasowe życie.
Bogacz
to osoba lubująca się w przepychu. Ewangelia przedstawia go jako człowieka
ubranego w bisior i purpurę – materiały bardzo delikatne i bardzo drogie.
Bogacz mieszka w pałacu, prowadzi wystawny tryb życia, urządza uczty, nie
troszczy się o ubogich. Warto zauważyć, że w tej przypowieści Jezus nie potępia
ludzi bogatych, ale krytykuje niewłaściwe
podejście do dóbr materialnych. Bogacz tylko w zbytkach upatrywał sens życia.
Otaczał się majątkiem, by czuć się bezpiecznie, a co najważniejsze, bogactwo
bardzo mocno oddzielało go od wszelkiej pobożności i bogobojności.
Natomiast
u bram pałacu bogacza leżał żebrak imieniem Łazarz. Nie miał przyjaciół,
dalekie mu były towarzyskie spotkania i wystawne uczty, jakie miały miejsce w
domu bogacza. Jego jedynymi towarzyszami były psy, które lizały jego rany.
Sytuacja Łazarza była więc bardzo trudna. Ale nie poszedł on na łono Abrahama,
tylko dlatego, że był ubogi. Jezus nie chce twierdzić, że wszyscy ubodzy
dostaną się do nieba. Istotna jest tutaj bowiem postawa Łazarza wobec jego
trudnej sytuacji. Otóż nie mamy ze strony Łazarza ani słowa buntu wobec Boga.
Nie rozpacza on, ani nie przeklina Pana, za to, że nie uczynił go tak majętnym,
jak bogacza. Nie porównywał się z nim, nie miał wygórowanych ambicji i
niemożliwych do realizacji pragnień.
Jezus
nie wyróżniał biednych, ani nie potępiał bogatych. Ważna jest bowiem postawa
człowieka wobec siebie, bliźnich i Pana Boga. Czy jesteś biedny czy bogaty Bóg
kocha cię tak samo i masz takie same szanse na zbawienie, jeśli przyjmujesz
Ewangelię całym sercem. Źródłem bowiem prawdziwego nawrócenia jest jedynie
wsłuchiwanie się z wiarą w Słowo Boże. Pięciu braci bogacza nadal miało szansę
na zbawienie. Należało tylko sięgnąć po Pismo Święte. Dlatego bogacz usłyszał
od Abrahama: „Mają Mojżesza i Proroków,
niechże ich słuchają” (Łk 16,29). Żadne cuda i niezwykłe zjawiska nie
odmienią na stałe serca człowieka, jeśli nie zwróci się on ku Bogu.
Idąc na Eucharystię spróbujmy się przejrzeć w tych
„lustrach” i zadać sobie pytania: ile w nas jest mentalności bogacza, a i ile
Łazarza? Czy nie skupiamy się zbytnio na sobie? Jaka jest nasza postawa, nasza
wrażliwość na ludzi ubogich? Czy w
sytuacjach opuszczenia, trudności życiowych umiemy zaufać Bogu? Jak często
sięgam po Słowo Boże? Czy staram się, by czytanie i rozważanie Biblii było dla
mnie źródłem wewnętrznej przemiany?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz